مهارت های خود مراقبتی چرا اینقدر مهم هستن ؟

 توی جامعه ما همیشه برای پیشرفت و پول در حال کار کردنیم و فکر می‌کنیم که باید همیشه سخت کار کنیم. اما اگه وقتی برای خودمون نذاریم، اون‌قدر فشار زندگی به سراغ مون میاد که به سلامتیمون آسیب می‌زنه.

صرف زمان برای مراقبت از خود، باعث می‌شه که فشارهای روزمره‌مون رو کم کنیم و به سلامتی‌مون برگردیم. حتی با در نظر گرفتن هزینه‌های سلامت روان و از دست رفتن دستمزد، وقت گذاشتن برای خودت، در نهایت برای همه مفیده.

مراقبت از خود، بهترین راه برای مراقبت از سلامت روحی و جسمی‌ه. با این کار، حس بهتری پیدا می‌کنیم و این بهبود حس‌هامون، در همه زمینه‌های زندگی‌مون تأثیر می‌ذاره؛ از کار گرفته تا روابط شخصی.

برای مراقبت از خود، نیازی به تعهد زیادی نیست و با حمام کردن، استراحت با یک کتاب یا پرواز با قدم زدن بیرون از خونه‌تون، می‌تونید به خودتون اهمیت بدید. این کار باعث کاهش اضطراب و افسردگی، کاهش استرس و بهبود تاب‌آوری، افزایش انرژی و روابط شخصی قوی‌تر می‌شه.

پس به خودت اهمیت بده و به سلامتی‌ت اولویت بده!

مراقبت از خودت فقط به معنی پیدا کردن آرامش نیست، بلکه می‌تونه شامل مراقبت‌های جسمانی، ذهنی، معنوی، اجتماعی و احساسی باشه. گاهی اوقات برای از بین بردن استرس و بازگردوندن تعادل به زندگیمون، نیاز داریم به مراقبت بیشتر در یک زمینه خاص.

1.مراقبت جسمی:

 برای اینکه بدنت به خوبی کار کنه، باید بهش احترام بذاری. بدن و ذهن ما با هم ارتباط دارن، چون هر کدوم تأثیری روی دیگری دارن. وقتی برای بدنت مراقبت می‌کنی، ذهنت هم بهتر عمل می‌کنه و احساس بهتری پیدا می‌کنی. مراقبت جسمی شامل موارد زیر هست:

  • تغذیه صحیح
  • خواب کافی
  • تحرک و ورزش
  • مراقبت از پوست و مو

2.مراقبت ذهنی:

مراقبت از ذهنت، بهت کمک می‌کنه که از افکار منفی و استرس‌های روزانه خلاص بشی. این شامل موارد زیر هست:

  • آموزش روش‌های مدیتیشن و آرامش
  • تفریح و تعطیلات
  • شغل و کاری که دوست داری
  • مطالعه و یادگیری

3.مراقبت معنوی:

بسیاری از مردم باور دارند که روح وجود داره و باید ازش مراقبت کنیم. مراقبت معنوی شامل موارد زیر هست:

  • عمل به دین و مذهب خود
  • تفکر درباره معنای زندگی و هدف از وجودت

4.مراقبت اجتماعی:

مراقبت از روابط و ارتباط با دیگران، بهت کمک می‌کنه که إحساس خوبی داشته باشی و با افراد دیگه در ارتباط باشی. مراقبت اجتماعی شامل موارد زیر هست:

  • دیدار با خانواده و دوستان
  • شرکت در رویدادهای اجتماعی
  • پیدا کردن یک جامعه معنوی

5.مراقبت احساسی:

مراقبت از احساساتت، بهت کمک می‌کنه که بتونی با استرس‌ها و اضطرابات روبرو شدین. مراقبت احساسی شامل موارد زیر هست:

  • مشاوره
  • توجه به احساساتت

بهترین تمرین های خود مراقبتی

بهترین تمرین های خود مراقبتی رو در ادامه مورد بررسی قرار میدیم.

تمرین های خود مراقبتی برای هر شخص ممکنه متفاوت باشه و به نیازهای او تعیین می‌شه. اما در کل، تمرین های زیر از مهم ترین و بهترین تمرین های خود مراقبتی هستن:

1- مدیتیشن:

یکی از بهترین تمرین های خود مراقبتی، مدیتیشنه. مدیتیشن بهت کمک می‌کنه که ذهنت رو خالی کنی و استرس های روزانه رو فراموش کنی. می‌تونی چند دقیقه در روز وقت بذاری و صدای آرام و مناسبی رو پخش کنی و به استراحت دقیقه ایی توجه کنی.

2- تمرین ورزشی:

ورزش کردن به تنهایی کافی نیست، بلکه باید ورزشی رو پیدا کنی که برات لذت بخش و جذاب باشه؛ چون اینجوری شانس ترک کردن تمرین رو هم کم می‌کنی. ورزش بهت کمک می‌کنه تا به سلامتی بدن و ذهنت دقت کنی.

3- خواب کافی:

خواب کافی به عنوان یکی از بهترین تمرین های خود مراقبتی شناخته می‌شه. بدن برای به خوبی عمل کردن نیاز به استراحت داره پس باید به ۷ تا ۸ ساعت خواب در روز توجه کنی.

4- شروع روز با آرامش:

به جای اینکه صبح روز رو با استرس و نگرانی آغاز کنی، بهترین روش برای شروع روز با آرامشه. می‌تونی صبح ها با چند دقیقه دمیدن قهوه و یا با انجام یوگا و تمرینات تنفسی، روزت رو با آرامش و مثبت شروع کنی.

5- خوردن سالم:

تغذیه سالم برای بهبود سلامتی و افزایش انرژی خیلی مهمه. باید سعی کنی که به جای غذاهای پرچرب و ناسالم، از مواد غذایی سالم و غنی بهره بگیری.

6- تمرینات تنفسی:

تمرینات تنفسی می‌تونن به عنوان یکی دیگه از بهترین تمرین های خود مراقبتی در نظر گرفته بشن. با استفاده از تمرینات تنفسی، شما می‌تونید استرس رو کاهش بدید، با انرژی بیشتری به روزی نگاه کنید و به تعادل بین جسم و ذهنتون برسید.

امیدوارم از خوندن این مقالات لذت برده باشید.

نظر خود را بگذارید